در صنعت خودروسازی مدرن، اکثر خودروسازان هر پنج سال یکبار نسل جدید محصولات خود را معرفی میکنند اما نسل قبلی رولزرویس فانتوم به مدت سیزده سال در کارخانهٔ این شرکت در گودوود به تولید رسید؛ حال بهتازگی سرانجام نسل جدید یا هشتم این سدان فوق لوکس رونمایی شده است و بنابراین حالا زمان مناسبی برای بررسی تغییرات این نسل نسبت به نسل قبلی است.
نمای جلویی
نسل هشتم فانتوم حتی از نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ نسل هفتم خود نیز بسیار مدرنتر به نظر میرسد. چراغهای جلوی باریک LED یکی از ارتقاءهای جذاب این سدان لوکس هستند و ظاهری خشمگینتر به آن بخشیدهاند. البته رولزرویس قصد ایجاد تغییرات بنیادین را در فانتوم جدید نداشته است و به همین دلیل شاهد تغییرات ظاهری ظریفی در نسل جدید این خودرو هستیم. بااینحال در نمای جلویی فانتوم VIII ورودیهای هوای بزرگتری دیده میشود. علاوه بر این، جلوپنجره هم تغییر کرده و به یک قاب کرومی براق بزرگ مجهز شده است.
نمای جانبی
با نگاه به نمای جانبی میتوان گفت که دو نسل آن در این قسمت یکسان هستند. بااینحال، اوورهنگ جلو در نسل جدید کمی کوتاهتر شده که موجب شده دماغهٔ خودرو کوتاهتر به نظر برسد درحالیکه سپر جلوی یکپارچهٔ آن نیز نمایی نرمتر از قبل را ایجاد نموده است. علاوه بر این، به نظر میرسد خط سقف فانتوم جدید در جلو و عقب شیب بیشتری دارد اما در کل تغییرات جانبی این سدان سوپرلوکس بسیار اندک هستند.
نمای عقبی
نسل هشتم فانتوم در عقب دارای طراحی نرمتر و ظریفتری نسبت به نسل قبلی است. همچنین سقف و شیشهٔ عقب نیز با فرم نرمتری به صندوق بار متصل شدهاند که موجب ایجاد نمای آئرودینامیکتری در فانتوم VIII شده است. از دیگر تغییرات قابلتوجه این قسمت نیز میتوان به تغییر چراغهای عقب اشاره کرد که به یک حلقهٔ LED هم مجهز شدهاند.
نمای داخلی
رولزرویس همواره به کابینهای فوقالعادهٔ خود معروف است و حالا نسل جدید فانتوم نیز در داخل ارتقاء کاملی را بدون تغییرات ظاهری کلی تجربه کرده است. بزرگترین تغییر اینجا، استفاده از صفحه آمپر دیجیتالی بجای نمونهٔ آنالوگ نسل قبلی است. این تغییر به نسل هشتم این خودرو نمای داخلی بسیار مدرنتری بخشیده است. علاوه بر این، نمایشگر 12.3 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو نیز بخش گستردهای از نمای بالایی داشبورد را به خود اختصاص داده و به همین دلیل رولزرویس مجبور شده که دریچههای تهویه را به بخش پایینی داشبورد انتقال دهد.
صندلیهای عقب
مطمئناً یکی از مهمترین قسمتهای فانتوم صندلیهای عقب آن است چراکه اکثر مالکین، سواری با فانتوم را در این قسمت تجربه میکنند؛ اما رولزرویس در نسل جدید فانتوم تغییرات زیادی در این قسمت ایجاد نکرده است. البته این شرکت تا حد زیادی به سلیقه و سفارشات خریداران برای کابین فانتوم توجه دارد و بنابراین دو نمونه از این خودرو میتوانند در داخل بسیار با یکدیگر متفاوت باشند. سازندهٔ بریتانیایی مجموعهٔ گستردهای از آپشنها را برای تزئین کابین فانتوم VIII ارائه کرده است که شامل مواردی چون نقاشیهای روغنی، گلدانهای چینی و حتی یک کارت طلایی با چاپ سهبعدی DNA مالک میشود.
زیر کاپوت
رولزرویس در سدان پرچمدار خود، قویترین پیشرانهاش را ارائه کرده است و بنابراین به نظر میرسد سازنده حتی در این خودرو با چنین تمرکزی بر لوکس بودن، همچنان به اسب بخار و سرعت هم توجه داشته است. فانتوم 2018 به یک پیشرانهٔ 6.75 لیتری V12 توئین توربو جدید مجهز شده است که 563 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور دارد. این در حالی است که نسل قبلی از نسخهٔ تنفس طبیعی همین پیشرانه با 453 اسب بخار قدرت و 720 نیوتن متر گشتاور استفاده میکرد. بدین ترتیب اکنون فانتوم VIII برای رسیدن از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت تنها به 5.3 ثانیه زمان احتیاج دارد درحالیکه فانتوم VII این کار را در 5.9 ثانیه انجام میداد.
منبع: پدال