امروزه

اخبار امروز دنیای خودرو

امروزه

اخبار امروز دنیای خودرو

جشن صدسالگی پیکاپ‌های فورد

درحالی‌که مرسدس بنز به‌تازگی نخستین پیکاپ خود را با نام X کلاس معرفی کرده است، فورد جشن صدسالگی پیکاپ‌های خود را جشن گرفته است تا به جهانیان نشان دهد که از چه سابقه و پیشینه‌ای در این زمینه برخوردار است. این سازندهٔ آمریکایی نخستین پیکاپ خود را در تاریخ 27 جولای سال 1917 معرفی کرد یعنی دقیقاً صدسال پیش. این تاریخ، آغازگر موفقیت عظیمی برای فورد بود آن‌هم نه‌فقط به دلیل ایجاد میراث ارزشمند پیکاپ‌ها در ایالات‌متحده. فورد سری F سال گذشته پس از تویوتا کرولا دومین خودروی پرفروش جهان لقب گرفت که موفقیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود چراکه سری F عمدتاً در آمریکای شمالی عرضه می‌شود درحالی‌که کرولا بازار بسیار گسترده‌تری دارد.

Ford F150 2018

فورد همچنین از سال 1977 تاکنون عنوان پرفروش‌ترین تراک ایالات‌متحده را در اختیار دارد درحالی‌که از آن سال تا به امروز بیش از 26 میلیون پیکاپ در این کشور به فروش رسانده است. سپس پنج سال بعدازآن، پیکاپ‌های سری F فورد به‌طورکلی به پرفروش‌ترین خودروی ایالات‌متحده تبدیل شد و از آن زمان تابه‌حال این عنوان را حفظ کرده است؛ بنابراین دوست داشته باشید یا نه فورد سری F برای چهل سال است که در صدر بازار خودروی ایالات‌متحده حکمرانی می‌کند.

Ford F450 2017

اما حالا مجدداً به سال 1917 بازمی‌گردیم تا ببینیم حیات پیکاپ‌های فرود چگونه آغاز شد. مدل TT نخستین پیکاپ فورد است که به‌طور مستقیم با مدل T ارتباط داشت. این پیکاپ از همان کابین و موتور مدل T استفاده می‌کرد اما از شاسی سنگین‌تری بهره می‌برد که می‌توانست تا یک ‌تن بار را تحمل کند. پیکاپ فورد TT قیمتی برابر با 600 دلار داشت و تا سال 1928 حدود 1.3 میلیون دستگاه از آن فروخته شده تا اینکه با مدل جدید AA با شاسی 1.5 تن جایگزین شد.

Ford Model TT 1917
Ford Model AA 1930

مدت کوتاهی بعد، در سال 1933 فورد مدل BB را به‌عنوان جایگزین AA معرفی کرد و سپس در سال 1935 وانت مدل 50 را با پیشرانهٔ V8 سرتخت به بازار عرضه نمود. در زمان ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم در سال 1941 نیز بیش از 4 میلیون از وانت‌های فورد صاحبان جدیدی پیدا کردند اما برای حمایت از نیروی نظامی آمریکا در جنگ، تولید نمونه‌های غیرنظامی وانت‌های فورد متوقف شد.

Ford Model BB 1934
Ford Model 50 1935

پس از جنگ، بسیاری از روستاییان آمریکایی به مراکز شهری و حومه مهاجرت کردند و به دنبال کار بودند و بسیاری از آن‌ها پیکاپ‌های فورد را در نظر گرفتند. فورد این موضوع را به‌عنوان یک فرصت تلقی کرد و به همین دلیل کار بر روی ساخت نسل جدید پیکاپ‌های خود را آغاز کرد. بدین ترتیب در سال 1948 اولین نسل وانت‌های سری F فورد با نام F1 معرفی شد.

Ford F1 1948

بدین ترتیب دوران یکی از مشهورترین و پرفروش‌ترین خودروهای دنیا آغاز شد؛ اما در سال 1953 نقطهٔ عطف دیگری در تاریخ این پیکاپ‌ها روی داد و آن معرفی نام‌هایی بود که برای خریداران امروزی بیشتر آشنا هستند مثل F100، F250 و F350. در سال 1961 نیز فورد در پیکاپ‌های سری F از تعلیق جلوی I-bean دوقلو استفاده کرد که برای چندین دهه است به‌عنوان جزء اصلی سری F باقیمانده است. در سال 1974 هم اولین نمونهٔ SuperCab معرفی شد و یک سال بعد یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین اعضای خانوادهٔ سری F یعنی مدل F150 معرفی گردید.

Ford F150 1973

بنابراین می‌بینیم که پیکاپ‌های فورد از سال 1917 تاکنون به‌طور پیوسته در بازار حضور داشته‌اند. البته امروزه وانت‌های فورد گران‌قیمت شده‌اند به‌گونه‌ای که قیمت یک F150 فول آپشن به‌راحتی به 60 هزار دلار می‌رسد اما هیچ تردیدی وجود ندارد که پیکاپ‌های بیضی آبی به مدت 40 سال است که در کلاس خود حکومت می‌کنند. بدین ترتیب در این رابطه تنها یک‌چیز می‌توان گفت و آن اینکه سالگرد صدسالگی وانت‌هایت مبارک فورد!


منبع : پدال

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.